Heritage Tour part 2 - Reisverslag uit Banská Bystrica, Slowaakse Republiek van Christopher Coppens - WaarBenJij.nu Heritage Tour part 2 - Reisverslag uit Banská Bystrica, Slowaakse Republiek van Christopher Coppens - WaarBenJij.nu

Heritage Tour part 2

Door: christopher coppens

Blijf op de hoogte en volg Christopher

27 Oktober 2011 | Slowaakse Republiek, Banská Bystrica

Hallo allemaal!

Hierbij mijn beloofde deel 2 van mijn ervaringen door Europa!

Deel 2 van mijn reis door midden en oost Europa. Dit bestond gelukkig uit wat meer input en zeer mooie ervaringen dan alleen maar het bezoeken van zoveel mogelijk mooie gebouwen en plaatsen.
Want ook daar raak je na een tijde verveelt van.

Na een mooie dag in Geneve en omgeving kwamen we dus na middennacht aan in het plaatsje Hurlach. Dit plaatsje is vooral bekend om zijn YWAM base, het is namelijk een kasteel! En dat is echt heel gaaf en luxe. We hebben er 2 nachten mogen overnachten en dat was heel gaaf! Er zit ook nog eens een hele leuke en bijzondere geschiedenis achter.
In de omgeving is verder niet veel te doen maar daar kwamen we ook niet voor. De rede was omdat er in de buurt een ministry werd gehouden in een locatie wat mede door Johannes Hardt is opgericht. Trouwe 4U/celebrate bezoekers herkennen de naam misschien wel. We hadden geluk dat er toevallig een gast spreker uit Amerika de hele middag aan elkaar knoopte. Eerst een bijna 2 uur durende zeer mooie lofprijzing met aansluitend een aanbidding. Dit was voor mij en de rest van de groep een hele grote opfrisser en iets wat we heel erg nodig hadden! Ook gaf hij nog een 30 min durende teaching wat ook zeer goed was!

Met veel goede moed en energie gingen we de volgende dag op weg naar onze volgende locatie: Herrnhut in Duitsland vlak bij de Tsjechische grens. We sliepen daar op de meest grote YWAM locatie die ik ooit heb gezien. Op de dag krijgen daar meer dan 150 studenten les. Verder stikte het ook van de Nederlanders wat mij echt heel goed deed! Eindelijk kon ik weer in mijn eigen taal ervaringen delen met andere YWAM studenten! Iedereen was ook ontzettend gastvrij naar de hele groep en werden we super ontvangen! We kregen een rondleiding door het gebouw en kregen we het meest fantastische verhaal ooit te horen over hoe ze aan een heel aardig groot terrein en gebouw zijn gekomen. En wetende dat de YWAM daar pas een paar jaar bestaat en in het eerste jaar al meer dan 50 DTS studenten had binnengehaald Nu zit er nog veel meer. We kregen in het dorp Herrnhut ook nog een rondleiding over de geschiedenis van het dorp wat eigenlijk nog best interessant was!
Jammer genoeg sliepen we er maar 1 nacht en gingen we na de lunch alweer verder naar onze volgende locatie: Praag!

Na een korte autorit aangekomen in Praag kregen we een heerlijke maaltijd aangeboden bij YWAM vrienden thuis. Daarna bleken we weer op YWAM base te slapen, opnieuw prima geregeld en verzorgt. Na een goede nacht met een beetje uitslapen (8 uur) gingen we de rest van de dag Praag bewonderen! Jammer genoeg kregen we weer een rondleiding wat de groep toch wel een beetje aan het zat worden was maar uiteraard met respect behandelden Gelukkig hadden we nog zat tijd over om de stad op eigen houtje te verkennen met 3 uur vrije tijd. Ik ben er met 1 Amerikaan Praag ingedoken aangezien we de rest al vrij snel kwijt waren… Na 1 uur te hebben rondgewandeld en 30 dezelfde winkels te hebben gezien met de zelfde stuff besloten we maar de rest van de tijd in een kroeg door te brengen wat uiteindelijk nog super gezellig was ook! We raakte daarna dan wel compleet de weg kwijt en na 15 minuten door Praag te hebben gerend kwamen we ook nog eens te laat aan bij de groep maarja het was de moeite waard!:

Na het avondeten hebben we een street ministery gehouden midden in het centrum van Praag tussen 9 en 10 uur in de avond. Klinkt heel gaaf en dat was het ook! Verspreid in kleine groepjes gingen we in een druk uitgaansgebied opzoek naar mensen waar we een gesprek mee aan konden gaan en eventueel voor konden bidden. Ik had er zelf niet veel van verwacht van te voren maar het resultaat was: 4 mensen gesproken en voor 3 mensen midden op straat gebeden! Dit was echt heel gaaf om te doen! Een hele grote ervaring mag ik toch wel zeggen!
Na 1 uur verzamelden we weer allemaal en deelden we nog even onze verhalen. Na een lange dag was een heerlijk bed toch wel weer aangenaam.
De volgende dag was het plan om nog heel even Praag in te gaan voor een beroemde kapel en groot kasteel.
Uiteindelijk door het wat uitlopen vertrokken we toch pas in de avond richting huis wat iedereen toch wel heel erg waardeerden! De dag was zeker prima maar na al 10 dagen bijna teveel te hebben gezien en meegemaakt had iedereen maar behoefte aan 1 ding.

Na een toch nog lange terugreis kwamen we net voor midden nacht aan in onze thuisbasis Banska Bystrica. Ik was zelf compleet gesloopt maar de tour was echt helemaal super en zeker de moeite waard!

Deze week krijgen we teachings over de heilige geest. Een onderwerp waar ik zeer naar uitkeek! Volgende blog meer over deze week al kan ik alvast verklappen dat het een hele mooie week is tot nu toe!

Veel liefs,
Christopher

• 27 Oktober 2011 - 17:59

Thuisfront:

Wauw, Christopher. Wat een mooi verhaal!

• 28 Oktober 2011 - 08:37

Zwakos:

Hallo Christopher,
    Heb net even een paar blogs gelezen van reisvrienden Down Under, dacht toch snel ook weer eens even kijken hoe het hier in Europa zelf gaat. Wat een geweldige vehalen en ervaringen! Geweldig om te lezen en net zoals de andere DTS gangers allemaal enthousiaste verhalen over alles wat jullie meemaken en beleven.
    Geweldige rondreis in 10 dagen, je hebt meer gezien dan menigeen in 10 jaar en dan ook nog de geweldige verhalen die je kunt vertellen.
    Heel leuk om te lezen weer, en ben weer heel benieuwd naar je volgende verhalen, lastig trouwens he zo zonder mobiel, maar ook lekker rustig?
    Heel veel groeten en God bless you, by by,

Zwakos

• 28 Oktober 2011 - 16:21

T Margriet:

Christopher dat is nog eens effe heel snel ................ ons geduld heb je niet op de proef gesteld! Geweldig hoor!
    Weer genoten van je reisverslag!