Camino de Santiago - Reisverslag uit Rosmalen, Nederland van Christopher Coppens - WaarBenJij.nu Camino de Santiago - Reisverslag uit Rosmalen, Nederland van Christopher Coppens - WaarBenJij.nu

Camino de Santiago

Door: christopher coppens

Blijf op de hoogte en volg Christopher

24 Mei 2012 | Nederland, Rosmalen

Beste vrienden!

Hierbij een extra laatste reisverslag over de Camino de Santiago. Ik vond het toch nog de moeite waard om dat in een Blog te zetten. Want zoals ik al vermelden in de laatste verslagen heb ik deze tocht de afgelopen 1.5 maand gelopen!

De Camino de Santiago is een pelgrimsroute naar het graf van de apostel Jacobus in Santiago de Compostella. Vele routes lopen naar deze grote stad maar een van de bekendste is de route uit zuid Frankrijk vanuit de Pyreneeën: Camino Francés. De route liep ik dus en is totaal 800 km lang. We startten in Saint-Jean-Pied-de-Port al meteen midden in de Bergen.
Ik liep deze hele tocht gelukkig niet alleen, 2 andere vonden zichzelf ook gestoord genoeg om deze route af te leggen:) 1 daarvan is van de DTS afgelopen jaar en de andere is een vriendin daarvan, 2 meiden dus. Of dat de beste combinatie was: nee niet echt maar het was anders gepland maar helaas anders uitgekomen. Af en toe was het ook niet uit te houden met elkaar maar wat wil je als je 1.5 maand 24 uur op elkaar leeft:)

Op 11 april 2012 vertrokken we vroeg in de morgen voor onze eerste dag wat ook bekend staat als de zwaarste dag van de hele Camino. Het is 28 km totaal waarvan 80% flink bergopwaarts is, het is ook de eerste dag met ineens minimaal 10 kilo rugzak op met ook slecht weer. Al dit met ook nog eens geen oefenen zorgden het er inderdaad voor dat het een erg zware eerste dag werd!
Toch kwamen we de eerste week redelijk goed door. Blaren waren er nog niet te vinden op dat moment bij mij. Wat tegenviel was het slechte weer, veel regen en het was gemiddeld erg koud de hele dag en zeker in de nacht.
We hadden alle drie matjes meegenomen om af en toe buiten te slapen als het weer het toeliet. Helaas kwam dit op 2 keer na niet voor tijdens de hele Camino.
Ook liepen we door een prachtige omgeving, Spanje is eigenlijk veel mooier dan ik ooit heb geweten.

Ook de tweede en derde week verliepen prima. We liepen gemiddeld rond de 25-28 km per dag. Bij erg slecht weer wat minder en bij dagen met weinig heuvels weer wat meer. Ook namen we af en toe een dag rust wat we indeelden met 7 km wandelen naar het volgende dorpje of stad. We sliepen overigens in Hostels die speciaal voor de Camino vaak toch wel elke 5-10 km te vinden waren. Hier kon je in overnachten voor vaak 5 euro met een keuken erin waarin je kon keuken. De Camino hoeft dus niet duur te zijn al hielp het slechte weer ons niet en verbleven we in onze pauzes vaak in cafés. Ook waren we niet de enige die deze toch liepen, er lopen eigenlijk heel veel mensen! Veel meer dan verwacht maar ook wel weer leuk. Je ontmoet ontzettend veel mensen en maakt echte vrienden in de tocht!

Op nog 300 km van Santiago kwamen we in de stad: Leon. Een mooie stad waar we ook 1 dag lang hebben doorgebracht en dus 2 nachten hebben overnacht. Daarna hebben we achter elkaar doorgelopen naar Santiago. Helaas bleef het maar slecht weer leek het erop dat we alles in regen en veel harde wind zouden gaan afleggen al hadden we hoop voor de laatste week.
Eenmaal de laatste week aangebroken werd het vanuit erg koud weer ineens erg warm! De dag later kwam de zon ook tevoorschijn en werd het ook meteen erg heet! Vanaf die dag ook geen druppel regen meer gehad! Hier hadden we de hele Camino natuurlijk van gedroomd! Soms werd het ook wel eens te warm en was lopen erg vermoeiend. Ook liepen we de laatste week opnieuw door een schitterende omgeving!

Op 14 mei was het zover! We liepen Santiago de Compostella binnen! Helaas liep er 1 van ons 30 km achter ons door een hele hoop omstandigheden die er de dagen ervoor gebeurden. Een verhaal dat ik graag zou willen vertellen maar het hier te lang zou maken. Uiteindelijk waren we dezelfde avond weer bij elkaar. Dit was alleen niet het einde van onze tocht, er was een mogelijkheid om nog 90 km door te gaan naar Finisterra. Ook bekend als het einde van de wereld plus heb je dan heel Spanje overgestoken te voet! Op 18 mei kwamen we daar dus aan en eindigden we daar onze Camino! Vervolgens hebben we de bus gepakt naar Porto om zo onze eigen weer op te vliegen. In het geheel is er erg veel gebeurd in de laatste week! Veel ervaringen die ik nooit meer vergeet:)! In totaal hebben we dus 900 km gelopen in 1 maand en 1 week met rustdagen meegeteld!

De hele tocht was een super ervaring die ik nooit meer ga vergeten! In dit reisverslag heb ik de reis kort en globaal verteld. Uiteraard heb ik veel meer verhalen om te vertellen en ervaringen opgedaan. Veel geleerd en gegroeid in mezelf en nog veel meer!
Genoeg rede om dit dan ook persoonlijk te vertellen! Toch wilde ik jullie dit extra reisverslag niet ontdoen natuurlijk!

Ik zal nu ook weer langer in Nederland blijven:) Wat ik volgend jaar ga doen is nog niet duidelijk en ben dus nog hard aan het zoek.

Ik hoop dat jullie van mij verslagen hebben genoten!
Ik hoop jullie allemaal snel weer te spreken!

Veel liefs en groeten!
Christopher Coppens

  • 24 Mei 2012 - 21:28

    T Margriet:

    Ik ben heel benieuwd naar de foto's die bij deze geweldige tocht en vele kilometers horen!

  • 25 Mei 2012 - 09:03

    Roos:

    super leuk! je bent een echte avonturier geworden joh!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rosmalen

DTS in Slowakije

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2012

Camino de Santiago

19 Maart 2012

Laatste maand in Slowakije

27 Februari 2012

Ervaringen in India

07 Februari 2012

Laatste dagen in India!

16 Januari 2012

Kort bericht vanuit India
Christopher

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 3110
Totaal aantal bezoekers 15990

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 24 Maart 2012

DTS in Slowakije

Landen bezocht: