Al bijna 2 weken voorbij! - Reisverslag uit Banská Bystrica, Slowaakse Republiek van Christopher Coppens - WaarBenJij.nu Al bijna 2 weken voorbij! - Reisverslag uit Banská Bystrica, Slowaakse Republiek van Christopher Coppens - WaarBenJij.nu

Al bijna 2 weken voorbij!

Door: christopher coppens

Blijf op de hoogte en volg Christopher

22 September 2011 | Slowaakse Republiek, Banská Bystrica

Hallo allemaal!

En dan zit ik ineens al bijna 2 weken in Slowakije!
Het lijkt net als wat ik bij het vorige reisverslag zei echt al veel langer!

Na een zeer bijzondere en zeker al super leuke eerste week met veel bijzondere dingen er in (zie mijn vorige blog), was daar al het eerste weekend. Dat betekent hier dus vanaf vrijdag middag tot maandag ochtend 7 uur in de morgen Free Time! Dat lijkt allemaal heel lang maar geloof mij, na een drukke lange week met 14 uur non stop programma per dag is het een heel groot geschenk!
Dit bestaat voornamelijk uit: bijbel studie om 7 uur s’ morgens voor een half uur, 1 uur stille tijd , ongeveer 3 uur durende teaching, 1 uur durende deelgroep tijd, en in de avond verschillende dingen. Verder krijgt iedereen ook elke dag een taak om mee te helpen het huis onder ander schoon te houden of af te wassen. Ik zorg er nu samen met en Amerikaan ervoor zorgen dat alle gangen en veel gebruikte kamers schoon blijven van vuil en dergelijke. Ik moet toegeven: veel werk en het minst leuke maar we zijn er over 3 weken ook meteen voor de rest van de DTS van af!

We gaan uiteraard niet het hele weekend stil zitten achter onze laptop. Zo zijn we elke avond even de stad in geweest om gezellig wat te drinken en hebben we op zaterdag een wandeling gemaakt in heuvels hier in de omgeving. Op zondag hebben we besloten om heerlijk uit te slapen en pas om 7 uur savonds de mis te volgen in een kleine kerk. Nu zijn er nogal wat verschillen tussen de Nederlandse en Slowaakse culturen maar in de kerk gaat het helemaal het zelfde al kan je alleen helemaal niets van de Slowaakse taal maken, Is geen doen!
Uiteindelijk bleken we nog in de preek te zijn genoemd ook door de priester die ons loofden dat er toch ook nog jongeren naar de kerk zijn gekomen. Dit werd ons later verteld door een van onze Slowaakse studenten. Uiteindelijk kwam het er op neer dat we een zeer relax weekendje hebben gehad!

De tweede week was vrij normaal. Elke dag teaching, nu van iemand van buiten af: Reona Joly Peterson uit Engeland over: intimacy God, Character of God, intercession, fear of the lord.
Op woensdagavond hadden we een nieuw onderdeel namelijk open meeting. Dat betekend dat iedereen uit Banska Bystrica en omgeving is uitgenodigd om een avond langs te komen. Ze krijgen een lofprijzing en een teaching voorgeschoteld. En aangezien ik kan drummen mocht ik deel uitmaken van de worship band. Niet op een drumstel maar op een Cajon (een soort blokken doos maar zeer goed te gebruiken voor een lofprijzing! En daar was ik zeer blij moet ik eerlijk toegeven! Want ik had eerlijk gezegd al bijna de hoop opgegeven dat we hier nog muziek zouden gaan maken, maar uiteindelijk zit ik er vol mee! Super gaaf dus!

De locatie voor internationale outreach is tevens nog niet bekend, de staff is daar voor aan het bidden. Zodra ik meer weet dan horen jullie dat meteen! Ook zal ik over 2-3 weken al voor 2 weken lang door Europa gaan trekken. Meer daarover volgende keer! Het weer is nog steeds lekker, af en toe een bui maar verder nog heerlijke zon en stralende blauwe lucht. Stukke beter dan ik Nederland begrijp ik regelmatig!

Dan nog een paar feitjes en leuke weetjes:

Een halve liter bier in een redelijke goedkope bar maar wel met overheerlijk bier kost wel 1.10 euro!
Een normaal biertje: 0.33 cl kost wel 0.66 euro! De Coca Cola is vaak duurder.
Over de prijzen die ze hier hanteren in de supermarken zullen we het maar niet over hebben, want dan is Slowakije straks ineens 17 miljoen mensen rijker. Lijkt me niet al te best!
Een overheerlijk bolletje ijs kost overigens 0.45 cent. Maar voor dit soort leuke geintjes kom ik hier uiteraard niet. Al is het mooi meegenomen.

Voor andere leuke feitjes of weetjes over Slowakije en nieuwe ervaringen in de volgende blog!

Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten waarom en wat ik nu precies doe hier dan hoor ik ze graag! Het liefst via mail of dergelijke. Verder super bedankt voor alle reacties van de vorige keer! Ik waardeer dat zeer!

Houd met tevens ook op de hoogte van wat er gebeurd in Nederland vind ik ook leuk!

Vele groeten en een dikke knuffel,
Christopher!!


  • 22 September 2011 - 16:17

    Marleen:

    He neefje!

    Klinkt goed, je verhaal! Hier in Nederland gaat het wel aardig. Geen schokkend nieuws! Veel plezier en zegen! Ik ben benieuwd naar waar je outreach heen gaat!

    Groetjes!

  • 22 September 2011 - 16:19

    Colette:

    wat gaaf joh! het klinkt allemaal echt super goed! alsof je echt helemaal je plek gevonden hebt!
    hier is niet veel gebeurd afgelopen tijd... leven gaat lekker zn gangetje! afgelopen weekend hadden we weer emmanuel weekend, maar er waren vrij weinig mensen van de 'Madrid-gang' en veel nieuwe mensen, wat het toch even spannend, maar desalniettemin geslaagd maakte!
    geniet ervan, daar in het verre Slowakije! God bless, x

  • 22 September 2011 - 16:43

    Mama:

    Superleuk te lezen wat je allemaal doet en leert! Het is dat ik niet meer jong ben...
    Geniet ervan, Christopher, en tot gauw skypes!

  • 22 September 2011 - 17:03

    Marleen:

    ohhhh je maakt me jaloers,
    het klinkt zo goed allemaal!
    zoals colette al zei hadden we weer emmanuelweekend, en we hebben jullie allemaal wel gemist hoor!

    geniet ervan daar! (:

  • 22 September 2011 - 20:15

    Papa:

    wat super gaaf, leuk verhaal ik lees het met plezier

  • 22 September 2011 - 20:40

    Marjolein:

    Haha, klinkt goed! Geniet er van! Heb het echt heel goed, ik had ook als eerste taak de "cinderella"-taak (assepoester-taak), je overleeft het wel, maar die gangen zijn inderdaad een verschrikking! Ik heb medelijden met je! Verder echt super veel zegen! Groetjes!

  • 22 September 2011 - 21:49

    T Margriet:

    Christopher erg leuk om de verhalen van je te lezen. Ik ben nog wel even benieuwd naar je engels ........ gaat het een beetje de goede richting uit en kunnen ze je al verstaan? I hope so!

  • 22 September 2011 - 22:18

    Beate:

    Hi christopher, leuk om zo al je belevenissen terug te lezen. Zo te horen heb je t goed naar je zin!

  • 24 September 2011 - 20:21

    Oom Jan:

    Christopher,je leert daar nog eens wat.
    Als je thuis komt voortaan in tourbeurt drie weken het huis schoon houden.
    Zal je je moeder blij mee maken!!!!!
    Paar nieuwtjes:
    kat is al weer drie dagen zoek,
    mooi nazomer weer,
    ik werk in de rozenbottels,
    sander drinkt ze nog graag,
    je moeder weer op tv a.s. zondag,
    griekenland is nog niet failliet.

    groeten uit Honselersdijk.

  • 25 September 2011 - 17:56

    Roos:

    he Christopher!
    wat geweldig nieuws dat alles zo goed gaat! leuke foto's trouwens!

  • 25 September 2011 - 18:51

    Zwakos:

    Hoi Christopher, als je je afvraagt wie dit nu weer is, moet je je DTS reisvrienden Down Under maar even raadplegen. Leuk om je verslagen te lezen en ook de foto's erbij doen het heel goed. Blijf je volgen en heel veel succes en blijf ervan genieten.

    PS wel te merken dat je weg bent, volgens mij hebben je ouders meteen daarvan gebruik gemaakt om ......

    Groetjes en zie uit naar je volgende verslag.

  • 30 September 2011 - 14:36

    Marieke Sassen:

    Christopher
    Wat super dat het allemaal zo gaaf is!
    Houden zo.
    We genieten van je blogs!
    God Bless en veel Spirit en fun!!
    Marieke en Pros

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Banská Bystrica

DTS in Slowakije

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2012

Camino de Santiago

19 Maart 2012

Laatste maand in Slowakije

27 Februari 2012

Ervaringen in India

07 Februari 2012

Laatste dagen in India!

16 Januari 2012

Kort bericht vanuit India
Christopher

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 15995

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 24 Maart 2012

DTS in Slowakije

Landen bezocht: